Are Andreassen. Fish out of Water – 14.05.- 13.08.23
Med verket «Mare incognitum» ønskes du velkommen til Are Andreassens utstilling; «Fish out of Water». Verket er et tresnitt med en bredde på nesten 3 meter og er vel 70 cm høyt. Som teknikk er tresnittet den eldste trykkemetoden, det er et håndverk og det krever tid – tid til å tilegne seg både materialkunnskap og verktøykunnskap, men også tid til både utskjæring og trykking. Det henviser også til tid; hvor er vi og hvor skal vi, samtidig som det handler om å leve i nuet – om å være til stede i eget liv. Og likevel vitner tresnittet om at man ikke kan fraskrive seg det gamle, det utprøvde og kjente, men at det handler om å utnytte teknikkens muligheter. Øvelse gjør mester, men det gir også rom for å utforske og prøve. Prøving og feiling gir ny kunnskap, og gjennom en lang karriere har Andreassen skapt sin egen skjærejerns-føring. Han er i nuet. Han kan tresnitt, snarveiene og fellene, og han bruker denne kunnskapen aktivt til å sette søkelys på det som har masse – det som forundrer, irriterer, beundrer, forstyrrer, uroer og gleder.
Utstillingen er en reise i tid, fra fortid til nåtid, og som ikke setter bremsen for en kikk også inn i fremtiden. For den går fra det kjente til det ukjente, og når Andreassen kaller utstillingen «Fish out of Water», så er det akkurat det den handler om – det kjente, men likevel ukjente. Kunstneren har oppsøkt det moderne fiskefartøyet og fått muligheten til å lære om dagens, vår tids, fiske og fangst. Han kan kunsten å spørre, ikke ta for gitt – eller tro, men spørre for å få vite -få svar.
I verket «Vårkveld i Nordsjøen» stilles man opp ovenfor kontrastene mellom havets mange verdier, om havets gull, og det setter i gang tankerekkene om; hva er det nå vi skal leve av? «Minnetavle» er en veggskulptur, ca. 2 meter høy og 80 cm bred. I mørke, matte stålplater er det skåret ut et motiv av en laks. Dette et montert i en dyp, svart ramme – en kiste? Snakker vi svart hav?
De mange mekaniske og industrielle motivene er skåret ut av treverket med stødige og kyndige hender, og de gir et moderne og lystig inntrykk. Så blir kontrastene desto større når spørsmålet blir tydeligere; hvordan står det nå egentlig til med fisken?
Tilbake til «Mare incognitum». Fra gammelt av er Marmælen kjent fra gammel folketro og dokumentert tilbake til sagatiden. Han bor i havet, havmannen, og kontakt med mennesker får han gjennom fiskere som fanger den på kroken eller i garnet. Dersom man behandler den godt kan han bringe både hell og lykke, men han kan også hevne seg dersom det motsatte er tilfelle.
Anja Kath. Lande